foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Słupsku

76-200 Słupsk, ul. Fabryczna 1, tel.(fax) 59 8456085, 571381158, email: sekretariat@poradnia.slupsk.pl

Jak zorganizować w domu czas przeznaczony na naukę

Drodzy Rodzice.

Zgodnie z wytycznymi MEN w czasie ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych związanego z zagrożeniem epidemiologicznym nauka powinna być realizowana na odległość.

Przedstawiamy poniżej kilka wskazówek, jak można sprawniej zorganizować w domu czas przeznaczony na naukę.

PLANUJCIE

Nasza codzienność do tej pory miała swój rytm - warto podczas kwarantanny zadbać o to, aby czas przeznaczony na naukę i pracę w warunkach domowych również odbywał się zgodnie z wyznaczonym planem. Wskazane jest by wspólnie z dziećmi ustalić kiedy mamy czas na zajęcia związane z edukacją, kiedy mamy czas wolny, kiedy jest pora na obiad, śniadanie, kolację, kąpiel, czytanie, gry i zabawy itp.

Nasz harmonogram dnia najlepiej spisać na dużej kartce i umieścić w domu w widocznym dla wszystkich miejscu – warto, żeby ustalenia podpisali wszyscy członkowie rodziny (młodsze dzieci nie potrafiące jeszcze pisać mogą coś narysować, lub pozostawić odcisk palca, dłoni). Przelany na papier i podpisany plan dnia, który tworzą wszyscy domownicy i na który wszyscy się zgadzają to obowiązująca umowa, do której w każdym momencie dnia można się odnieść.

USTALCIE KOLEJNOŚĆ

W zależności od informacji przekazywanych przez nauczycieli - należy ustalić przedmioty, których dziecko będzie się uczyło danego dnia z określeniem czasu, jaki przeznaczy na naukę. Ważna jest systematyczność, dlatego warto przygotować domowy - tygodniowy plan lekcji.

PRZYGOTUJCIE SIĘ

Zanim dziecko zasiądzie do nauki warto zadbać o to, aby nic go nie rozpraszało. Na biurku powinny zostać tylko potrzebne rzeczy  - pomieszczenie do nauki powinno być przewietrzone, a telewizor, tablet i telefon wyłączony. Pracy najlepiej sprzyjać będzie cisza. Młodsze rodzeństwo też powinno w tym czasie mieć zorganizowane zajęcia - układanie puzzli, rysowanie, wyklejanie itp.

RÓBCIE PRZERWY W NAUCE

Nie oczekujmy od dziecka, że będzie uczyć się przez dłuższy czas bez przerwy. Gdy zmęczy się nauką, jego koncentracja spadnie. Warto robić krótkie 5-10 minutowe przerwy - pamiętając, że ten czas należy wykorzystać na mało absorbujące dziecko czynności,  od których będzie się mu łatwo oderwać. Należy unikać korzystania z telefonu i internetu, można w tym czasie zrobić kilka skłonów, napić się herbaty, pomóc młodszemu rodzeństwu w układaniu puzzli itp.

DBAJCIE O SAMODZIELNOŚĆ

Nie wyręczajmy dziecka w odrabianiu lekcji, nie dawajmy mu gotowych rozwiązań, gdy prosi o pomoc starajmy się dawać wskazówki, naprowadzać, wyjaśniać wątpliwości. Samodzielne rozwiązane zadanie – docenione przez rodzica dostarczy dziecku dużo satysfakcji, tym samym wzmacniając w nim poczucie, że jest w stanie samo poradzić sobie z trudnościami.

DOCENIAJCIE WYSIŁEK WŁOŻONY W NAUKĘ

Każdy lubi, gdy jego starania są doceniane - pamiętajmy, aby dostrzegać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka. Swoje oczekiwania dostosujmy do jego możliwości - nie stawiając mu wygórowanych wymagań. Warto dostrzegać nie tylko końcowy efekt, ale również realizację poszczególnych etapów, zwłaszcza przy bardziej rozbudowanych zadaniach. Najlepszy efekt da pochwała konkretna, np: „super obliczyłeś to zadanie z matematyki, bardzo dobrze znasz tabliczkę mnożenia”, zamiast „dobrze Ci poszło”.

SZUKAJCIE ODNIESIEŃ DO ŻYCIA CODZIENNEGO

Pomóżmy dzieciom znaleźć jak najwięcej powiązań teoretycznej wiedzy z codziennym życiem. Zamiast obliczać „zwykły” obwód prostokąta - obliczmy ile metrów drucianej siatki musimy kupić w markecie budowlanym, aby ogrodzić ogródek, w którym będą rosły nasze ulubione owoce lub warzywa. Zachęcajmy dziecko do wyrażania opinii, dzielenia się wątpliwościami, rozbudzajmy w nim zainteresowanie otaczającym go światem.

BAWCIE SIĘ WSPÓLNIE

Gry planszowe, wspólne rysowanie, malowanie, wycinanie, klejenie, budowanie torów przeszkód, tworzenie „bazy” z poduszek i kocy – kiedy będziemy mieli na to czas, jak nie teraz?

Od kilku dni wszyscy znaleźliśmy się w wyjątkowych okolicznościach. Warto porozmawiać z dziećmi dlaczego tak się stało, że przez jakiś czas nie będą uczyć się w jednej klasie ze swoimi rówieśnikami. Należy również uświadomić im co mogą zrobić, aby zadbać o zdrowie swoje i swoich najbliższych.

Wspólnie jesteśmy w stanie przetrwać ten trudny czas.

ŻYCZYMY DUŻO ZDROWIA, SIŁY I WYTRWAŁOŚCI.

Opracowała: mgr Katarzyna Michalska-Kapela, pedagog

Opublikowano 3.04.2020 r.

 

Gościmy

Odwiedza nas 142 gości oraz 0 użytkowników.

2020 Copyright Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Słupsku Rights Reserved